"Mama hotel" je na Slovensku stále v kurze

Publikované: Pondelok, 2 September, 2019 - 15:57,

Pamätáte si staré americké seriály, alebo aj tie nové, v ktorých sa tínedžeri po dovŕšení osemnástky vysťahujú z domu a idú si žiť svoje životy? Väčšinou ich kroky vedú do prenajatých priestorov, pretože západný trend bývania sa opiera o nájomné byty či domy. 

A ako sme na tom u nás na Slovensku? Asi poznáte výraz "mama hotel". Ak nie, mali by ste vedieť, že sa takto "nadáva" bývaniu u rodičov a prevažne sa týka mladých ľudí.

 



Na Slovensku je počet mladých ľudí vo veku od 25 do 34 rokov, ktorí bývajú v rodičovskom dome alebo byte, jeden z najvyšších v Európe, a to 57 %. Konkrétne sme na druhom mieste, hneď za Chorvátskom – 60 %. Tesne za nami je Grécko s 56 %. Zaujímavosťou je, že mama hotel využíva viac chlapcov ako dievčat. Až tretina mužov vo veku od 25 do 34 rokov využíva mama hotel a v rovnakom veku tento spôsob bývania využíva približne 20 % slovenských žien.

Dôvod, prečo sa mladým nechce vyletieť z hniezda, nesúvisí ani tak s nechcením, ale skôr s nemožnosťou sa osamostatniť. Nedostatok financií – je hlavný dôvod, kvôli ktorému sme aj v tejto štatistike na nelichotivých popredných priečkach. Vysoké náklady na prenájom či kúpu nehnuteľnosti a po novom aj obmedzené a sprísnené podmienky na získanie úveru na bývanie, stavia našu mládež do nevýhodnej pozície.

Pre porovnanie, pred Slovenskom je počet mladých ľudí, ktorí bývajú s rodičmi nižší napríklad v Poľsku, Maďarsku a Česku. Tieto čísla však nie sú dramaticky odlišné od tých našich. Opačná situácia je v severských krajinách. Najmenej mladých ľudí, ktorí bývajú v mama hoteli je v Dánsku, a to iba 3,2 %. Nasleduje Fínsko – 4,7 % a Švédsko – 6 %.

Ďalšia štatistika ukazuje, že slovenská mládež sa zvykne osamostatniť približne o 10 rokov neskôr, ako Švédi, Dáni, Fíni alebo napríklad Luxemburčania. Tieto dáta vychádzajú predovšetkým zo skutočnosti, že v týchto krajinách je neporovnateľne vyššia životná úroveň. Títo ľudia cestujú, spoznávajú svet a rozširujú si obzory oveľa viac, ako naši mladí ľudia. 

RE/MAX Slovakia

Nadšenie pre maximálne uspokojenie potrieb zákazníkov je hlavným dôvodom, prečo sieť RE/MAX rastie nepretržite už viac ako 40 rokov. Naša stratégia už uspela vo viac než 110 krajinách sveta - krajinách s odlišnými ekonomickými, kultúrnymi i obchodnými podmienkami.