Dnes sme opäť svedkami realitného boomu. Vďaka rekordne nízkym úrokovým sadzbám začali ceny nehnuteľností kontinuálne rásť, čo momentálne nahráva do karát predávajúcim. Pretože situácia sa pre nich vyvíja priaznivo, veľa ľudí často volí ako spôsob predaja skôr súkromnú inzerciu v domnení, že ušetria na provízii realitných kancelárií. Preto som sa rozhodol pozrieť na to trochu inak a pomocou dvoch diagramov ukázať, že nie je všetko také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Uvedený graf však platí aj pre opačnú situáciu, keď ceny nehnuteľností stagnujú, či klesajú, ako to aj ukázala nedávna kríza.
V stručnosti ide o to, že pomer čas/vynaložené úsilie/zisk vychádza jednoznačne v prospech predaja nehnuteľností cez profesionálnu realitnú kanceláriu prostredníctvom exkluzívneho zastúpenia klienta, kedy maklér vynakladá väčšinu úsilia miesto predávajúceho, výrazne skracuje čas predaja a maximalizuje zisk v prospech predávajúceho. Nech sa páči, porovnajte prosím sami:
EXKLUZIVITA RE/MAX
SÚKROMNÁ INZERCIA
Prečo pri exkluzívnej zmluve predáte za najlepšiu cenu?
Pri exkluzívnej zmluve odpadá najčastejší problém samopredajcov. A to, že denne nemá predávajúci 15 telefonátov z realitných kancelárií a takmer žiadnych klientov. Pretože na inzerciu realitnej kancelárie volajú iba skutoční potencionálni kupujúci, alebo kolegovia z iných realitných kancelárií so skutočným záujemcom.
Ak sa predávajúci obáva, že bude dlhodobo viazaný, pri bytoch odporúčam uzatvoriť exkluzívnu zmluvu na kratší čas, 2-3 mesiace sú postačujúce na to, aby predávajúci vedel, či ním zvolená kancelária, alebo maklér pracujú skutočne tak, ako si to predstavoval.
Skúsený realitný maklér poradí a pomôže s prípravou nehnuteľnosti na prezentáciu a samotný predaj. Aj s pomocou profesionálov, alebo inak Home stagingu.
Nafotí reprezentatívne fotografie ku kvalitnej fotodokumentácii, videoprezentácii, alebo pripraví profesionálne video.
Na základe predchádzajúcich krokov, vytvorí a predstaví predávajúcim marketingový plán, kde okrem klasického zverejnenia nehnuteľnosti na internete využije ďalšie predajné nástroje, predstavujúce obrovskú konkurenčnú výhodu.
PREZENTÁCIA v danej lokalite, od najjednoduchšej - plachta, cez informačné letáky až po OPEN HOUSE, resp. Deň otvorených dverí.
MAXIS je jedinečný systém párovania ponuky a dopytu spoločnosti RE/MAX, kde každý z maklérov v najväčšej celoslovenskej realitnej sieti RE/MAX predáva danú nehnuteľnosť.
ZVÝRAZNENIE, TOPOVANIE vďaka exkluzívnej zmluve dáva kancelária viacej na marketing a tým pádom môže posúvať nehnuteľnosť na vyššie viditeľné miesta na realitných portáloch.
VIDEOPREZENTÁCIA, VIDEOOBHLIADKA šetrí čas, pretože vďaka nim majú potencionálni kupujúci možnosť od svojich monitorov akoby vstúpiť do danej nehnuteľnosti a poriadne si ju prezrieť ako na skutočnej obhliadke, preto na skutočnú obhliadku prichádzajú už KVALIFIKOVANÍ KLIENTI, ktorí už majú skutočný záujem.
Pri následnom vyjednávaní sa predávajúci nemusí obávať, že kupujúci bude operovať s tým, že niekde na internete videl za danú nehnuteľnosť nižšiu cenu, ani sa nestane, že kupujúci oslovia troch maklérov, ktorí majú nehnuteľnosť v ponuke, že to kúpi od toho, ktorí mu vyjedná najnižšiu cenu. V skratke: realitný maklér háji záujmy predávajúceho a pomáha mu vyjednať vždy najvyššiu možnú cenu.
Na konci pri UZATVÁRANÍ OBCHODU pripraví realitná kancelária cez renomovaného právnika Návrh kúpnej zmluvy šitý na mieru obchodného prípadu (predávajúcich, kupujúcich, predmet predaja, spôsob financovania, dátum uzatvorenia...), pripraví podklady na bezpečný prepis na katastri, tlačivá na Odovzdanie a prevzatie nehnuteľnosti, pomôže pri odpisovaní a prehlasovaní energií (plyn, elektrina, voda) a poradí aj v daňových otázkach.
Riziká súkromnej inzercie
Najväčším rizikom je súkromná inzercia práve pre tých, ktorí majú minimálne, alebo žiadne skúsenosti s predajom nehnuteľností. Ich snaha ušetriť na provízii často paradoxne vedie k tomu, že na predaji oveľa viac strácajú.
Často podstupujú RIZIKO CHYBY pri predaji, alebo sa predávajúci stanú obeťou PODVODU. Škody bývajú v tomto prípade niekoľkonásobne väčšie ako prípadná úspora. NESPRÁVNE STANOVENÁ CENA, buď ju v lepšom prípade nastavia príliš vysoko a v tom prípade strácajú drahocenný čas, alebo príliš nízko a v tom prípade opäť strácajú.
Tí, ktorí už skúsenosť so súkromnou inzerciou majú, môžu potvrdiť nasledovné:
Okamžite po zverejnení inzerátu neprestáva telefón zvoniť, zavolá 20 ľudí, polovica sa aspoň predstaví ako zástupca nejakej realitnej kancelárie, istá časť maklérov však predstiera, že sú kupujúci.
Vraj si spravia len pár fotiek. Na druhý deň však už takáto nehnuteľnosť svieti v ponuke takejto RK. No a nakoniec sú tí, čo sa ani neunúvajú zavolať a jednoducho celý inzerát prekopírujú do svojej ponuky. Vraví sa tomu NEVYŽIADANÁ INZERCIA. Tým, že samopredajcovia nezamierili na cieľovú skupinu v lepšom prípade len STRATILI ČAS.
Niekedy vedome, niekedy nevedome súhlasia za nejasných podmienok so spoluprácou s realitnými kanceláriami, čo využívajú neseriózni makléri a rôznymi trikmi nielen za hranicou etiky sa snažia predať za každú cenu. Veľa predávajúcich takýmto jednoduchým trikom podľahne a súhlasia so zverejnením ponuky vo viacerých kanceláriách.
Platí však, čím viac kancelárií, tým menšia motivácia inzerovať danú nehnuteľnosť tak, ako sa má. Preto sa makléri často snažia potencionálnych kupujúcich nalákať na CENU NIŽŠIU, ako majú iné RK. Mnohí makléri zámerne neuvedú, alebo uvedú podozrivo nízku províziu.
Veľakrát sa preto stáva, že tá istá nehnuteľnosť má na realitných portáloch 5 rozličných cien. Otázkou potom je, komu zavolá kupujúci? Alebo kupujúci zvolí nasledovný postup: V prípade záujmu o danú nehnuteľnosť zavolá trom maklérom, že to kúpi od toho, kto mu vyjedná NAJNIŽŠIU CENU. Tým pádom makléri potom nezastupujú záujem predávajúceho, ale kupujúceho. Čerešničkou na torte potom býva aj samotné UZATVÁRANIE OBCHODU. Niekedy až do konca nie je jasná CENA NEHNUTEĽNOSTI, KTO PLATÍ PROVÍZIU, či predávajúci, alebo kupujúci, a koľko tá provízia vlastne má byť.
Tak, čo na to hovoríte? Nebudem tvrdiť, že takto to funguje vždy, ale vo väčšine prípadov áno. Či už trh rastie, alebo padá, je lepšie obrátiť sa priamo na odborníkov. Osobne poznám aj veľmi dobrých maklérov aj z konkurenčných realitných kancelárií, s ktorými je cťou spolupracovať, ich mená si však dovolím nechať pre seba :-) Ak teda potrebujete predať a chcete predať čo najlepšie, kontaktujte profesionálov zo spoločnosti RE/MAX vo vašom meste.
Potrebujete predať alebo kúpiť nehnuteľnosť, kontaktujte nás.
Viac článkov o realitách si môžete prečítať na našom realitnom blogu. Ak ste si prečítali článok až do konca a téma vás zaujala a túžite po kariére a lepšom finančnom ohodnotení – s RE/MAX to môžete dosiahnuť.
Podnikajte pre seba ale nie sami. Buďte úspešní, buďte RE/MAX.
Spoločnosť RE/MAX Vám v spolupráci s Finvia Group prináša exkluzívny produkt Hypotéka Plus, s množstvom výnimočných benefitov. Teraz je naozaj ten najlepší čas!
Svoju prácu beriem jednoducho - 5 x P: Pomoc, Podpora, Pochopenie, Profesionalita a Prestíž.
Pomáhať klientom realizovať ich predstavy. Podporiť klientov, nakoľko na realitný trh nevstupujú každý deň. Pochopiť ich požiadavky a následne nájsť vhodné riešenia. Pracovať tak, aby mali z toho dobrý pocit všetky strany. Udržiavať vysoký kredit svojho mena, ale aj dobrého mena kancelárie a spoločnosti.