ETICKÝ KÓDEX
RE/MAX Slovakia
prijatý dňa 2. mája
2006
(ďalej len „Etický kódex“)
Preambula
Účelom tohto Etického kódexu je podporovať víziu spoločnosti RE/MAX Slovakia
stať sa vedúcou spoločnosťou na trhu obchodovania s nehnuteľnosťami v
Slovenskej republike uspokojovaním potrieb zákazníkov a poskytovaním
profesionálnych služieb na najvyššej úrovni.
Tento Etický kódex bol vypracovaný a prijatý spoločnosťou SLOVAKIA TOP
ESTATES, s.r.o. so sídlom Bottova 1, 811 09 Bratislava, IČO: 36276065 (ďalej
len „RE/MAX Slovakia“), ktorá je výlučným držiteľom regionálnej franšízy RE/MAX
pre Slovenskú republiku. Jeho cieľom je stanovenie pravidiel etickej a
profesionálnej činnosti realitných kancelárií prevádzkovaných podľa
patentovanej koncepcie a obchodnej stratégie systému RE/MAX a pod ochrannými
známkami, servisnými značkami, logami a/alebo vzormi „RE/MAX“, „RE/MAX BALLOON
AND DESIGN“, „R-W-B BAR DESIGN“, prípadne ďalšími ochrannými známkami,
servisnými značkami, logami a/alebo vzormi (ďalej len „systém RE/MAX“)
spoločnosti RE/MAX, LLC so sídlom a hlavným miestom podnikania na adrese 5075 S. Syracuse Street, Denver, Colorado 80237-2712 (ďalej len „RE/MAX LLC“)
alebo spoločnosti PMSCS Real Estate Franchising, Inc. so sídlom a hlavným
miestom podnikania na adrese Alpenstrasse 15, Postfach 7863, CH-6302, Zug,
Švajčiarsko (ďalej len „RE/MAX Europe“), ktoré sú schválené spoločnosťou
RE/MAX Slovakia.
Tento Etický kódex pokrýva predovšetkým vzťahy medzi subjektmi v rámci systému
RE/MAX a vzťahy medzi týmito subjektmi a tretími osobami, s ktorými
vstupujú do styku pri svojej činnosti v rámci systému RE/MAX (napr.
klienti, orgány verejnej správy, poskytovatelia úverov, družstvá a spoločenstvá
vlastníkov jednotiek, osoby podnikajúce v oblasti realít), tak na území
Slovenskej republiky, ako aj mimo neho.
Tento Etický kódex určuje spoločné pravidlá, štandardy a postupy, ktoré
umožňujú a prehlbujú efektívne fungovanie systému RE/MAX tak, aby
klientom mohli byť systémom RE/MAX poskytované profesionálne,
komplexné a spoľahlivé realitné služby v Slovenskej republike.
Spoločnosť RE/MAX Slovakia si vyhradzuje právo tento Etický kódex
kedykoľvek meniť a doplňovať.
Vymedzenie
pojmov
Franšízistom sa v tomto Etickom kódexe rozumie osoba, ktorá podniká na území Slovenskej
republiky v oblasti obchodu s realitami, ktorá je spoločnosťou RE/MAX Slovakia
zmluvne zaviazaná a oprávnená na užívanie a využívanie systému RE/MAX
v príslušnej lokalite na území Slovenskej republiky a je ďalej oprávnená
vyberať si k realizácii svojich obchodov realitných maklérov.
MAXis sa
pre účely tohto Etického kódexu rozumie elektronický (softwarový) informačný systém, zriadený a prevádzkovaný
spoločnosťou RE/MAX Slovakia pre vedenie evidencie obchodných
prípadov, ktorý (okrem evidenčného a štatistického významu pre systém
RE/MAX) slúži predovšetkým k prezentácii obchodných prípadov na
verejnosti.
Osobami systému RE/MAX sa v tomto Etickom kódexe rozumie každá osoba, ktorá je
oprávnená užívať systém RE/MAX (franšízista, realitný
maklér) a/alebo je zamestnancom tejto osoby a/alebo je s
takou osobou verejnosťou bežne spájaná.
Ostatným maklérom sa pre účely tohto Etického kódexu rozumie osoba podnikajúca na území
Slovenskej republiky v oblasti obchodu s realitami, ktorá nie je oprávnená
užívať výhody systému RE/MAX.
Realitným maklérom sa v tomto Etickom kódexe rozumie partner predaja, ktorý nezávisle podniká
na území Slovenskej republiky v oblasti sprostredkovania obchodu a služieb
s realitami, ktorý je zmluvne zaviazaný franšízistovi a na
základe zmluvy s ním oprávnený k užívaniu systému RE/MAX.
Vedúcim franšízistu sa rozumejú akékoľvek osoby, ktoré majú priamy či nepriamy obchodný podiel
vo franšízistovi a/alebo sú členmi štatutárnych orgánov franšízistu,
či už ide o vedúcich pracovníkov franšízistu alebo o osoby, ktoré
sú poverené obchodným vedením franšízistu.
Zamestnancom sa pre účely tohto Etického kódexu rozumie každá osoba, ktorá je v zamestnaneckom
pomere k franšízistovi a/alebo realitnému maklérovi.
Pod
známkami sa v tomto Etickom kódexe rozumejú ochranné známky,
servisné značky, logá a/alebo vzory „RE/MAX“, „RE/MAX BALLOON AND DESIGN“,
„R-W-B BAR DESIGN“, prípadne ďalšie ochranné známky, servisné značky, logá
a/alebo vzory spoločnosti RE/MAX LLC a/alebo spoločnosti RE/MAX
Europe.
Etika osôb systému RE/MAX
- Osoby systému RE/MAX jednajú voči klientom, ostatným
osobám a medzi sebou vždy na základe úcty a profesionálnej etiky. Osoby
systému RE/MAX si navzájom poskytujú získané skúsenosti a znalosti
za účelom zaistenia najvyššej možnej kvality poskytovaných služieb.
- Osoby systému RE/MAX dodržujú všeobecne záväzné
právne predpisy Slovenskej republiky.
- Služby a produkty poskytované
alebo zaisťované osobami systému RE/MAX budú v náležitej
kvalite zodpovedajúce požiadavkám systému RE/MAX. Kvalita poskytovaných služieb
bude spoločnosťou RE/MAX Slovakia pravidelne vyhodnocovaná
a podľa potreby budú prijímané vhodné opatrenia.
- Žiadna osoba systému RE/MAX
nebude poskytovať služby alebo sa podieľať na poskytovaní služieb nečestným a
neprofesionálnym spôsobom a/alebo spôsobom, ktorý by znížil a ohrozil vážnosť systému
RE/MAX.
- Osoby systému RE/MAX sa budú vždy vyhýbať nepravdám,
úmyselnému skresľovaniu skutočností a informovaniu zavádzajúcim spôsobom. Osoby
systému RE/MAX pri výkone svojej podnikateľskej činnosti nesmú v
žiadnom prípade vykonávať klamlivé a/alebo podvodné praktiky.
- Osoby systému RE/MAX sa zaväzujú poskytovať médiám a
oznamovacím prostriedkom iba objektívne informácie založené na overených
skutočnostiach.
- Osoby systému RE/MAX nesmú tretím osobám priamo či
nepriamo ponúkať ani poskytovať plnenie, ktoré by smerovalo k získaniu
neoprávneného prospechu či výhody, a/alebo ktoré by mohlo byť považované za
úplatok.
- Osoby systému RE/MAX svojim chovaním nepoškodzujú
klientov a dobrú povesť realitnej profesie. V prípade vzniku rozporov či
nejasností vo vzťahu k tretím osobám, či k sebe navzájom, hľadajú osoby
systému RE/MAX vždy zmierlivé riešenie. Pokiaľ je zrejmé, že sa osoby
systému RE/MAX zmierlivo nedohodli, potom predložia vec k vyriešeniu
spoločnosti RE/MAX Slovakia, ktorá o veci rozhodne. Rozhodnutie
spoločnosti RE/MAX Slovakia je záväzné pre všetky osoby
systému RE/MAX.
- Všetky informácie získané v
súvislosti s prevádzkovaním systému RE/MAX sú považované
za dôverné a musí byť zaistená ich náležitá ochrana proti zneužitiu.
- Osoby systému RE/MAX sa nedopustia nekalého súťažného
jednania a nebudú využívať nespravodlivé výhody proti ostatným maklérom ani
voči sebe navzájom.
- Osoby systému RE/MAX sú lojálne voči spoločnosti RE/MAX Slovakia
a voči systému RE/MAX.
Franšízista
Etika franšízistu a
vedúceho franšízistu
- Franšízista a vedúci franšízistu
je povinný vyvarovať sa akéhokoľvek jednania, ktoré by mohlo znížiť vážnosť systému
RE/MAX u klientov, verejnosti, či osôb systému RE/MAX a
prísne dbá na to, aby systém RE/MAX bol chápaný verejnosťou a
oceňovaný ako vysoko kvalitný, profesionálny a všeobecne uznávaný systém
prvotriednych realitných služieb.
- Franšízista a vedúci franšízistu
si udržuje prehľad o stave a vývoji na trhu s nehnuteľnosťami
v oblasti jeho pôsobenia a o faktoroch, ktoré tento trh významne
ovplyvňujú.
- Franšízista a vedúci franšízistu
chráni záujmy klientov a jedná so všetkými stranami obchodného prípadu podľa
svojho najlepšieho vedomia a svedomia.
- Franšízista a vedúci franšízistu
neznevažuje činnosť ostatných maklérov, ani neponúka názor na činnosť ostatných
maklérov. Ak je vyžiadaný jeho názor, môže poskytnúť tento názor slušným a bezúhonným
spôsobom.
Používanie známok a
MAXis franšízistom
- Franšízista a vedúci franšízistu
sa podieľa na efektívnom fungovaní systému RE/MAX
a zodpovedá za používanie známok svojimi zamestnancami
alebo realitnými maklérmi, s ktorými je zmluvne viazaný. Franšízista
neodkladne informuje spoločnosť RE/MAX Slovakia o užívaní
známok v rozpore so systémom RE/MAX.
- Franšízista je povinný dodržiavať Pravidlá
pre užívanie ochranných známok RE/MAX, ktoré sú v danú dobu prijaté
spoločnosťou RE/MAX Slovakia. Franšízista zodpovedá
za dodržiavanie Pravidiel pre užívanie ochranných známok RE/MAX jeho zamestnancami
a/alebo realitnými maklérmi, s ktorými je zmluvne viazaný.
- Franšízista odoberá všetky dodávky a
materiály, ktoré nesú akúkoľvek známku z dodávateľského zdroja, ktorý je
schválený spoločnosťou RE/MAX Slovakia. Franšízista
je oprávnený navrhnúť spoločnosti RE/MAX Slovakia na schválenie
akéhokoľvek ďalšieho dodávateľa.
- Franšízista dodržiava Manuál pre prácu s MAXis v danú dobu prijatý spoločnosťou RE/MAX Slovakia. Franšízista
zaisťuje ochranu a bezpečnosť elektronickej pošty, intranetu a MAXis (hlavne používaním aktualizovaných antivírových programov, spywarov a firewallov,
bránením šíreniu spamov a pod.) v rámci svojej franšízovanej kancelárie. Franšízista
dodržuje Manuál pre prístup do intranetu RE/MAX LLC (MAX/Center) v danú
dobu prijatý spoločnosťou RE/MAX Slovakia.
Obchodovanie
franšízistu
- Franšízista poskytuje služby v rámci svojej
podnikateľskej činnosti vždy s uvedením názvu používaného v rámci systému
RE/MAX (napr. RE/MAX Reality).
- Franšízista sa zaväzuje vynaložiť maximálne
možné úsilie, aby pri realizovaní obchodného prípadu vždy označil nehnuteľnosť
použitím známok. Môže tak vykonať iba za predpokladu, že bude mať
povolenie vlastníka veci, ktorá je označovaná. Označenie bude vykonané v mieste
a čase vhodným spôsobom, ktorý nebude znevažovať systém RE/MAX.
- Franšízista zodpovedá za splnenie všetkých
náležitostí, ktoré musia byť účastníkmi obchodného prípadu splnené v súlade so
všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky.
- Franšízista neodkladne informuje účastníkov
obchodného prípadu o všetkých podstatných skutočnostiach týkajúcich sa daného
obchodného prípadu.
- Franšízista a vedúci franšízistu neposkytuje
klientom poradenstvo, ktoré je mimo jeho odbornú spôsobilosť. Pokiaľ okolnosti
obchodného prípadu vyžadujú účasť odborníka na príslušnú problematiku (napr.
advokát, daňový poradca, architekt a pod.), je franšízista, či vedúci
franšízistu povinný danú vec konzultovať s týmto odborníkom.
- Franšízista a vedúci franšízistu
nesmie vedome kontaktovať klienta iného franšízistu
s ponukou služieb, ktoré sú už klientovi zaisťované iným franšízistom.
- V prípade, keď jednou zo strán
obchodného prípadu bude sám franšízista a/alebo vedúci
franšízistu, osoba im blízka a/alebo ekonomicky prepojená, musí
túto skutočnosť oznámiť ostatným účastníkom obchodného prípadu.
- Pre účely zloženia rezervačného
poplatku majú realitné kancelárie RE/MAX povinnosť viesť samostatný bankový
účet, na ktorom sú skladané prostriedky klientov, a to oddelene od účtu
určeného pre bežnú prevádzku kancelárie.
- Franšízista je povinný zaistiť ochranu
osobných údajov klientov a ďalších účastníkov obchodného prípadu v súlade s
právnymi predpismi Európskej únie a Slovenskej republiky.
- Franšízista je povinný neodkladne po
zahájení sprostredkovania obchodného prípadu zaistiť zaznamenanie tejto
skutočnosti do MAXis.
- Franšízista dodržuje Pravidlá pre
odovzdávanie obchodných prípadov v rámci systému RE/MAX,
ktoré sú v danú dobu prijaté spoločnosťou RE/MAX Slovakia.
- Spolupráca franšízistu
s ostatnými maklérmi je možná za predpokladu, že nepoškodzuje systém
RE/MAX.
- Franšízista pri svojej obchodnej činnosti
používa jednotné vzory zmlúv o spolupráci s partnerom predaja, zmlúv o
poskytovaní realitných služieb a rezervačných zmlúv v danú dobu
prijatých spoločnosťou RE/MAX Slovakia.
Vzdelávanie, informovanosť a
zodpovednosť
- Vedúci franšízistu si sústavne prehlbuje svoju
kvalifikáciu a zúčastňuje sa všetkých vzdelávacích a informačných programov
určených spoločnosťou RE/MAX Slovakia.
- Franšízista a vedúci franšízistu
informujú realitných maklérov, s ktorými je franšízista
zmluvne viazaný, o princípoch, prevádzkovaní a nárokoch systému RE/MAX.
- Franšízista zodpovedá za výber a za činnosť realitných
maklérov, s ktorými je zmluvne viazaný a nesie zodpovednosť za
pôsobenie týchto osôb v rámci systému RE/MAX.
- Franšízista dodržuje a podporuje stratégiu
marketingu spoločnosti RE/MAX Slovakia.
- Franšízista a/alebo vedúci franšízistu
sa zúčastňuje schôdzok zvolaných spoločnosťou RE/MAX Slovakia za
účelom prezentácie a konzultácie finančného a obchodného plánu franšízistu.
- Franšízista dodržuje Reklamačný poriadok,
ktorý je v danú dobu prijatý spoločnosťou RE/MAX Slovakia.
- Franšízista vyvesí v priestoroch svojej
kancelárie Reklamačný poriadok a tento Etický kódex spoločnosti RE/MAX Slovakia
(prípadne jeho skrátený variant schválený spoločnosťou RE/MAX Slovakia),
a to pre verejnosť na dobre prístupnom a viditeľnom mieste.
- Franšízista neodkladne informuje spoločnosť RE/MAX
Slovakia o akomkoľvek porušení tohto Etického kódexu, o ktorom sa
dozvie.
Realitný maklér
Etika realitného makléra
- Realitný maklér je povinný vyvarovať sa
akéhokoľvek jednania, ktoré by mohlo znížiť vážnosť systému RE/MAX
u klientov, verejnosti, či osôb systému RE/MAX a prísne dbá na
to, aby bol verejnosťou systém RE/MAX chápaný a oceňovaný ako
vysoko kvalitný, profesionálny a všeobecne uznávaný systém prvotriednych
realitných služieb.
- Realitný maklér chráni záujmy klientov a jedná
so všetkými stranami obchodného prípadu podľa svojho najlepšieho vedomia a
svedomia.
- Realitný maklér si sústavne prehlbuje svoju
kvalifikáciu a zúčastňuje sa všetkých vzdelávacích a informačných
programov určených spoločnosťou RE/MAX
Slovakia.
- Realitný maklér neznevažuje činnosť ostatných
maklérov, ani neponúka názor na činnosť ostatných maklérov. Ak je vyžiadaný
jeho názor, môže poskytnúť tento názor slušným a bezúhonným spôsobom.
Poskytovanie služieb realitným
maklérom
- Realitný maklér nesmie sprostredkovávať obchodné
prípady bez vedomia osoby, ktorá obchodný prípad plánuje realizovať.
- Realitný maklér je povinný neodkladne po
zahájení sprostredkovania obchodného prípadu zaznamenať túto skutočnosť do MAXis.
Realitný maklér dodržuje Manuál pre prácu s MAXis v danú dobu prijatý spoločnosťou RE/MAX Slovakia. Realitný
maklér dodržuje Manuál pre prístup do intranetu RE/MAX LLC (tzv. MAX/Center)
v danú dobu prijatý spoločnosťou RE/MAX Slovakia.
- Sprostredkovateľom obchodného
prípadu je ten realitný maklér, ktorý uzavrel s klientom zmluvu
o výhradnom poskytovaní realitných služieb. Tento druh zmluvy má za každých
okolností prednosť pred zmluvou o nevýhradnom poskytovaní realitných služieb.
V prípade, že makléri s tým istým klientom podpísali rovnaký typ
zmluvy (výhradnú alebo nevýhradnú), sprostredkovateľom obchodu je ten realitný
maklér, ktorý zaznamenal obchodný prípad do systému MAXis ako prvý, resp. u ktorého je v systéme MAXis vedený skorší
dátum a čas, kedy došlo k zapísaniu obchodného prípadu do systému MAXis.
- Realitný maklér bez zbytočného odkladu pravdivo
informuje účastníkov obchodného prípadu o všetkých skutočnostiach, o
ktorých sa pri uskutočňovaní obchodného prípadu dozvie. Pri jednaní sa realitný
maklér vyvaruje zveličovaniu, zatajovaniu a/alebo skresľovaniu týchto
skutočností.
- Realitný maklér neposkytuje klientom
poradenstvo, ktoré je mimo jeho odbornú spôsobilosť. Pokiaľ okolnosti
obchodného prípadu vyžadujú účasť odborníka na príslušnú problematiku (napr.
advokát, daňový poradca, architekt a pod.), je realitný maklér
povinný danú vec konzultovať s týmto odborníkom.
- Realitný maklér nie je oprávnený s účastníkmi
obchodného prípadu svojim menom a na vlastný účet uzatvoriť
sprostredkovateľskú, či podobnú zmluvu a/alebo dohodu o prijatí odmeny či
provízie.
- Realitný maklér je povinný zaistiť ochranu
osobných údajov klientov a účastníkov obchodného prípadu v súlade s právnymi
predpismi Európskej únie a Slovenskej republiky.
Informačné a iné povinnosti realitného
makléra
- Realitný maklér je povinný klienta informovať, u
ktorého franšízistu je viazaný zmluvou.
- V prípade, kedy jednou zo strán
obchodného prípadu bude sám realitný maklér, osoba jemu blízka
a/alebo ekonomicky prepojená, musí túto skutočnosť oznámiť ostatným účastníkom
obchodného prípadu.
- V prípade, kedy realitný
maklér zastupuje jednu zo strán obchodného prípadu, je povinný
o tejto skutočnosti okamžite informovať ostatných účastníkov obchodného
prípadu.
- Spolupráca realitného
makléra s ostatnými maklérmi je možná za predpokladu,
že nepoškodzuje systém RE/MAX.
- Realitný maklér neodkladne informuje spoločnosť RE/MAX
Slovakia o akomkoľvek porušení tohto Etického kódexu.
Sankcie
- Porušením tohto Etického kódexu
sa bude spoločnosť RE/MAX Slovakia zaoberať spôsobom, ktorý
považuje za vhodný pri jednaní spravodlivým a primeraným spôsobom.
- Porušenie tohto Etického kódexu
je spoločnosťou RE/MAX Slovakia považované za porušenie zmluvných
dohôd a môže viesť až k vylúčeniu franšízistu či realitného
makléra zo systému RE/MAX.
- Spoločnosť RE/MAX Slovakia sa
môže domáhať náhrady škody od osoby, ktorá porušením Etického kódexu spôsobila
škodu systému RE/MAX či jeho dobrej povesti.